یک مقاله ی مروری جدید از کنترل دقیق تر سطح هموگلوبین گلیکوزیله در کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 پشتیبانی می کند

15ژانویه 2021- دیابت با افزایش سطح قند یا گلوکز در خون (هایپرگلیسمی) مشخص می شود. این امر به دلیل کمبود هورمون انسولین در دیابت نوع 1 و کاهش سطح انسولین در ترکیب با مقاومت به انسولین در دیابت نوع 2 اتفاق می افتد. این مقاله ی مروری جدید، از داده های کنترل دقیق تر سطح هموگلوبینA1C ، در میان کودکان مبتلا به دیابت نوع 1، پشتیبانی می کند. این بررسی توسط دکتر Maria J. Redondo، متخصص غدد درون ریز کودکان در بیمارستان کودکان تگزاس و استاد کالج پزشکی بیلور، با همکاری دکتر Sarah Lyons، متخصص غدد کودکان در کودکان تگزاس و استادیار کالج پزشکی بیلور، با همکاری گروهی از متخصصان برجسته ی غدد و دیابت در سراسر ایالات متحده انجام شده است.

این مقاله که در مجلهDiabetes Care ، منتشر شده است شواهدی را که دکتر ردوندو و همکارانش در کمیته ی طبابت حرفه ای انجمن دیابت آمریکا (ADA) برای صدور رهنمودهای جدید A1C مطلوب برای کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 در ژانویه 2020 استفاده کرده اند، ارائه داده است. در مقاله ی اخیر برای افزایش آگاهی، شواهد محکمی که برای صدور توصیه های جدید استفاده شده است، ارائه گردید تا مراقبان و پزشکان از ایمنی این روش اطمینان حاصل کنند. دستورالعمل های A1C، که انجمن دیابت آمریکا برای سال 2021 منتشر می شود، مشابه با دستورالعمل های ذکر شده در این مقاله ی مروری، خواهد بود.

این مقاله شواهد برجسته ای را ارائه داده است که نشان می دهد افزایش مزمن سطح گلوکز در خون می تواند چندین اثر مضر از جمله رشد غیر طبیعی مغز، افزایش مشکلات قلبی (به عنوان مثال بیماری های عروق کرونر یا بیماری قلبی محیطی و سکته مغزی) ، سایر عوارض مربوط به دیابت (به عنوان مثال نفروپاتی دیابتی، نوروپاتی و رتینوپاتی) را بهمراه داشته باشد و میزان مرگ و میر را در کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت نوع 1 افزایش دهد. همه اینها، دلایلی برای کنترل دقیق تر HbA1C در میان این بیماران است.

بر این اساس، استاندارد مراقبت پزشکی ADA در سال 2020 توصیه می کند که اکثر کودکان مبتلا به دیابت نوع 1باید به جای سطح HbA1C برابر با 7.5 درصد، که در گایدلاین های سال 2019 آمده است، برای مقادیر کمتر از 7 درصد تلاش کنند. آنها همچنین برای بیماران با سایر عوامل مستعد کننده یا بیماریهای دیگر، رهنمودهایی اختصاصی ارائه داده اند.

دکتر ماریا جی ردوندو، متخصص غدد درون ریز کودکان، در بیمارستان کودکان تگزاس و استاد کالج پزشکی بیلور، گفت: تا همین اواخر، این باور غلط وجود داشت که نوسانات قند در کودکان قبل از بلوغ هیچ آسیب طولانی مدتی را ایجاد نمی کند. با این حال، به طور فزاینده ای آشکار شده است که این موضوع صحیح نیست. علاوه بر این، مطالعات نشان می دهد انسولین درمانی فشرده، که در آن تلاش می شود سطح قند خون به حد طبیعی نزدیک شود،- یعنی فراتر از حد مورد نیاز برای کنترل هایپرگلایسمی-، بهترین روش برای کاهش خطر اکثر آسیب های حاد و طولانی مدت اندامهای بدن و عوارض مربوط به دیابت درکودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت نوع 1 است. با این حال، این اقدامات سختگیرانه همیشه توسط مراقبان بیمارانمبتلا به دیابت نوع 1 یا ارائه دهندگان خدمات بهداشتی دیابت به دلیل نگرانی و ترس از اینکه ممکن است باعث افت ناگهانی یا چشمگیر سطح قند خون شود، انجام نمی شود. از نظر تاریخی، سطح A1C پایین تر با افزایش خطر افت قند خون همراه بوده است، که منجر به تدوین گایدلاین هایی با اهداف گلایسمی بالاتر در بین جوانان شد.

هیپوگلایسمی با علائم زیادی از جمله سرگیجه همراه است و می تواند عوارض جدی مانند تشنج، کما و آسیب مغزی ایجاد کند. در این مقاله چندین رده از شواهدی ارائه شده است که نشان می دهد بروز هیپوگلایسمی در کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 طی سه دهه ی گذشته کاهش داشته است. علاوه بر این، محققان دریافتند که ارتباط بین اهداف قند خون پایین و خطر افت قند خون(هیپوگلایسمی) در 15 سال گذشته، ضعیف شده است.

دکتر ردوندو گفت: ما اکنون در مورد عوامل خطر افت قند خون و چگونگی پیشگیری از آن اطلاعات بیشتری داریم. علاوه بر این، نوآوری های جدید مانند تولید انسولین آنالوگ و فن آوری های دیابت - مانند نظارت مداوم بر قند خون، پمپ های انسولین و سیستم های یکپارچه - اکنون به مراقبان و بیماران برای اندازه گیری و تنظیم سطح قند خون به روشهای نسبتاً بدون درد کمک کرده است. همچنین حفظ سطح قند خون در محدوده هدف A1C از قبل تعیین شده، امكان پذیرتر شده است. به همین دلیل است كه بر اساس شواهد روز افزون فراوان، انجمن دیابت آمریکا در اهداف هموگلوبین A1C خود چندین بار در طول این سال ها تجدید نظر کرده است. توجه به این نکته مهم است که این گایدلاین های جدید منعکس کننده رهنمودهای مشابه صادر شده توسط سایر جوامع دیابت در سراسر جهان است.

طبق گایدلاین های ADA در سال 2020 ، هدف A1C بالاتر از 7.5 درصد، برای جوانانی که نمی توانند علائم هیپوگلیسمی را بیان کنند یا از هیپوگلیسمی آگاهی ندارند و برای افرادی که ممکن است به انسولین های آنالوگ، یا فن آوری های پیشرفته ی دیابت دسترسی نداشته باشند یا اندازه گیری مکرر قند خون برای آنها امکان پذیر نباشد، توصیه می شود. آنها اهداف A1C کمترسختگیرانه ای را برای کودکان با سابقه افت شدید قند خون، بیماریهای شدید یا امید به زندگی کوتاه به دلیل سایر شرایط موجود توصیه می کنند. سرانجام، برای بیمارانی که پس از تشخیص اولیه هنوز در دوره ی "ماه عسل دیابت" هستند و / یا در شرایطی هستند که می توان به شاخص گلایسمی پایین تری بدون افزایش خطر هیپوگلایسمی یا کاهش کیفیت زندگی دست یافت،A1C  کمتر از 6.5 درصد ایمن و موثر ارزیابی می شود.

هدف از کاهش A1C، این است که کودکان مبتلا به دیابت نوع 1، بهبود نتایج سلامت فوری و بلند مدت را با عوارض و میزان مرگ و میر کمتر تجربه کنند.

منبع:

Redondo, M.J., et al. (2021) The Evolution of Hemoglobin A1c Targets for Youth With Type 1 Diabetes: Rationale and Supporting Evidence. Diabetes Care. doi.org/10.2337/dc20-1978.

https://www.news-medical.net/news/20210115/New-review-supports-stricter-control-of-HbA1C-levels-among-children-with-type-1-diabetes.aspx